Vitaminer er organiske forbindelser, som er nødvendige i små mængder for at opretholde et godt liv. Vi får vitaminer fra mad, hvilket også er nødvendigt, da den menneskelige krop kan have svært ved at producerer nok af dem.

En organisk forbindelse indeholder carbon. Når en organisme (en levende ting) ikke kan producere nok af en organisk kemisk forbindelse, som den har brug for i små mængder, og har brug for at få det fra mad, kaldes det et vitamin.

Nogle gange er forbindelsen et vitamin for et menneske, men ikke for et dyr. For eksempel C-vitamin (ascorbinsyre) er et vitamin for mennesker, men ikke for hunde, fordi hunde kan producere/syntetisere nok til deres egne behov, hvilket mennesker ikke kan.

Indholdet i denne artikel:

• Hvad er vitaminer?
• Fedtopløselige og vandopløselige vitaminer
• Liste over vitaminer
• vitamin hjul

Hvad er vitaminer?

Et vitamin er en gruppe af organiske stoffer, der findes i små mængder i naturlige fødevarer, som er afgørende for normal metabolisme; utilstrækkelige mængder i kosten kan forårsage mangelsygdomme.

Kort sagt, et vitamin er både:

• En organisk forbindelse (indeholder carbon).
• Et vigtigt næringsstof kroppen ikke kan producere nok af selv, hvorfor det er nødvendigt, at få vitaminer gennem fødevarer.
• Der er i øjeblikket 13 anerkendte vitaminer.

Fedtopløselige og vandopløselige vitaminer

Der er fedtopløselige og vandopløselige vitaminer.

Fedtopløselige vitaminer gemmes i fedtvæv i vores krop, samt leveren. Fedtopløselige vitaminer er lettere at opbevare end de vandopløselige, og kan deponeres i kroppen som reserve i flere dage, nogle af dem i måneder.

Fedtopløselige vitaminer absorberes gennem tarmkanalen ved hjælp af fedtstoffer (lipider).

Vandopløselige vitaminer bliver ikke lagret i kroppen i ret lang tid – Disse udskilles gennem urinen.

Vandopløselige vitaminer skal udskiftes oftere end fedtopløselige.

Vitamin A, D, E og K er fedtopløselige.

Vitamin C og alle B-vitaminer er vandopløselige vitaminer.

Liste over frugt og grøntsager, der indeholder vitaminer

Den bedste måde at få nok vitaminer på er ved at følge en sund kost, der indeholder en bred vifte af frugt og grøntsager.

vitamin A
Kemiske navne (VITAMINER) – retinol, retinal, og fire carotenoider (inklusive beta-caroten).
Fedtopløselig
Mangel kan forårsage natteblindhed og keratomalacia (øjensygdom, der kan resulterer i tøre hornhinder)
Gode kilder omfatter: lever, levertran, gulerod, broccoli, søde kartofler, smør, grønkål, spinat, græskar, nogle ost, æg, abrikos, cantaloupe melon, mælk.

vitamin B1
Kemisk navn (VITAMINER) – thiamin
Vandopløselig
Mangel kan forårsage beriberi, Wernicke-Korsakoffsyndrome
Gode kilder omfatter: gær, svinekød, korn, solsikkefrø, brune ris, hele korn rug, asparges, grønkål, blomkål, kartofler, appelsiner, lever og æg.

vitamin B2
Kemisk navn (VITAMINER) – riboflavin
Vandopløselig
Mangel kan forårsage ariboflavinosis
Gode kilder omfatter: asparges, bananer, kakifrugter, hytteost, mælk, yoghurt, kød, æg, fisk og grønne bønner.

vitamin B3
Kemiske navne (VITAMINER) – niacin, niacinamid –
Vandopløselig
Mangel kan forårsage pellagra
Gode kilder omfatter: lever, hjerte, nyre, kylling, oksekød, fisk (tun, laks), mælk, æg, avocado, tomater, bladgrøntsager, broccoli, gulerødder, søde kartofler, asparges, nødder, fuldkorn, bælgfrugter , svampe, og ølgær.

vitamin B5
Kemisk navn (VITAMINER) – pantothensyre
Vand opløselig
Mangel kan forårsage paræstesier
Gode kilder omfatter: kød, fuldkorn (fræsning kan fjerne det), broccoli, avocado, fisk.

vitamin B6
Kemiske navne (VITAMINER) – pyridoxin, pyridoxamin, pyridoxal
Vandopløselig
Mangel kan forårsage anæmi, perifer neuropati
Gode kilder omfatter: kød, bananer, fuldkorn, grøntsager og nødder. Hvis mælken tørres mister det omkring halvdelen af sin B6. Frysning og konserves kan også reducere indholdet.

vitamin B7
Kemisk navn (VITAMINER) – biotin
Vandopløselig
Mangel kan forårsage dermatitis, enteritis
Gode kilder omfatter: æggeblomme, lever, nogle grøntsager.

vitamin B9
Kemisk navn (VITAMINER) – folinsyre, folinsyre
Vand opløselig
Mangel i forbindelse med graviditet kan forårsage fødselsdefekter.
Gode kilder omfatter: bladgrøntsager, bælgfrugter, lever, gær, nogle berigede kornprodukter, solsikkefrø. Flere frugter i moderate mængder.

vitamin B12
Kemiske navne (VITAMINER) – cyanocobalamin, hydroxycobalamin, methylcobalamin
Vandopløselig
Mangel kan forårsage megaloblastisk anæmi
Gode kilder omfatter: fisk, skaldyr, kød, fjerkræ, æg, mælk og mejeriprodukter. Nogle berigede korn og soja produkter.
Veganere rådes til at tage B12, som supplement.

vitamin C
Kemisk navn (VITAMINER) – ascorbinsyre
Vandopløselig
Mangel kan forårsage megaloblastisk anæmi
Gode kilder omfatter: frugt og grønt, Kakadu-blomme og Camu Camu frugt har det højeste C-vitamin indhold af alle fødevarer. Lever har også vitamin C.

vitamin D
Kemiske navne (VITAMINER) – ergocalciferol, cholecalciferol
Fedtopløselig
Mangel kan forårsage rakitis, osteomalaci
Gode kilder: dannes i huden efter udsættelse for ultraviolet B lys fra solen eller kunstige kilder. Også fundet i fede fisk, æg, oksekød lever og svampe.

vitamin E
Kemiske navne (VITAMINER) – tocopheroler, tocotrienoler
Fedtopløselig
Mangel er ualmindeligt. Kan forårsage mild hæmolytisk anæmi hos nyfødte
Gode kilder omfatter: kiwi, mandler, avocado, æg, mælk, nødder, bladgrøntsager grønne grøntsager, uopvarmede vegetabilske olier, hvedekim, og fuldkorn.

vitamin K
Kemiske navne (VITAMINER) – phylloquinon, menaquinoner
Fedtopløselig
Mangel kan forårsage blødninger diatese
Gode kilder omfatter: bladgrøntsager grønne grøntsager, avocado, kiwi frugt. Persille indeholder en masse af vitamin K.

Kilde: Medicalnewstoday.com

Det amerikanske Nationalbibliotek for Medicine siger, at den bedste måde at få nok vitaminer, og opretholde et godt helbred på er ved at følge en afbalanceret kost med en bred vifte af fødevarer. For nogle mennesker kan det være nødvendigt at tage multivitamin dagligt.